الثلاثاء، يوليو 17، 2007

نسيم الشوق ..كيف ولماذا ؟

بسم الله الرحمن الرحيم





عزيزي القارئ

السلام عليك ورحمة الله وبركاته

لم تراودني فكرة إنشاء المدونة اليوم أو البارحة ، ما قد لايعرفه البعض أني أنشأت المدونة منذ ما يربو على الأسبوع بيد أني كنت أتردد في طرحها للقراء حتى آن الأوان ..






وما بدأت الفكرة معي منذ شهر مثلاً أو حتى شهرين ؛ فقد كنت أفكر في إنشائها تقريباً منذ سنة أو يزيد لما رأيت أفق التدوين يتسع ، ورأيت الكل يقتحم هذا العالم يطرح غثه وثمينه ، ورأيت ذوي الفكر النير يتيهون وسط عباب الأفكار الهادمة غير المرتكزة على متين الدين والخلق ..




أستطيع القول أن الفكرة نضجت في بالي بإيعاز من الغالية شمس الدين صاحبة مدونة ربة السيف والقلم والمراقبة السابقة في منتديات كل الطلبة حين اقترحت علي خوض عالم التدوين ؛ بيد أني ترددت في تنفيذ الفكرة بسبب طبيعة دراستي المنهكة وانشغالي بمهمة الرقابة في كل الطلبة خلفاً لها.




!نسيم الشوق .. كيف ابتدأ؟







شرارة البدء كانت بعد خاطرة مؤلمة ألحت عليّ طيل حقبة الامتحانات - ولا أراكم الله امتحانات صيدلة -.. هذه الامتحانات تجعلك تدور في حلقة مفرغة من الهموم والأفكار، وتتكابد عليك حتى تحيط بك وربما أبعدتك عن الكتاب أشباراً وأميالاً..









المهم أن هذه الخاطرة كانت حول جملة سمعتها من إحدى الأخوات ،ولا أعلم لماذا لم تؤثر فيّ حينها..


كانت تقول أن طلاب الجامعة الآن- جيل الشباب من الثامنة عشرة إلى الثالثة والعشرين تقريباً - يملكون من الميزات الكثير ، ولديهم من الملكات العقلية الكثير ، خصوصاً طلاب كليات القمة كما يسمونها ، غير أنهم يبددونها في اللاشيء ، وللأسف فإن هذه الظاهرة تنطبق على الملتزمين خصيصاً !




بتفكير بسيط في حالي ، وجدت أني تقريباً لا أستغل أي نعمة آتاني الله إياها كما يرضيه ، خصوصاً نعمة الوقت.




ربما أنا لا أضيع وقتي في محرم ، وربما ما أشغل به وقتي يعود عليّ بنفع كثير ، غير أني أهمل أموراً أكثر أهمية لأجل ما تحبه نفسي.




كان القرار أني لن أعيش لنفسي بعد ذلك أبداً .. ولن أعبأ لهموم نفسي ؛ فسأجعل همي هماً واحداً ، هو هم رفعة هذه الأمة وخدمتها بما آتاني الله من ملكات..




ربما حتى هذه اللحظة ما سعيت بجدة تجاه ما أصبو إليه ؛ غير أن هذه المدونة هي خطوة في هذا الطريق .. طريق نصرة ديني ورفعة أمتي..




سأجعل فكري وعاطفتي وهمومي حولها ، وسأحاول ألا أدور في فلك نفسي كثيراً.




!نسيم الشوق .. لماذا؟





شوق لمن يمن علي وأجحد ، ويمهلني فما أتعظ ..


شوق لإله عبدته وما رأيته ، وبكت عيني حباً له وخشية منه...




شوق للمصطفى - صلوات ربي وسلامه عليه - .. اتبعته وما رأيته ،وعرفت سيرته فازددت له حباً على حب ..


شوق لأن أشرب من يديه الشريفة شربة لا أظمأ بعدها أبدا ، ولأن أزوره في قصره في الجنة فتقر عيني بمرآه ومرأى آله الأبرار..




شوق لأسكنها ..أتفيأ ظلالها وأرتوي من أنهارها .. ينعم الله علي فيها بمرافقة أنبياءه والصديقين والشهداء




شوق لأن أرى الإسلام حاكماً سائداً .. خفاق الراية عالي الكلمة مهاباً من العالمين .. تنصاع لعدله البلاد قاصيها ودانيها




شوق لأن أكون أمة مخلصة لله حقاً ، تجعل صلاتها ونسكها ومحياها ومماتها لله رب العالمين .. تفيض خيراً وحباً على البشرية كلها وتهديهم لرحب النور



شكر خاص

للعزيزة كاااااات على مساعدتها لي في العديد من شؤون المدونة


جزاها الله عني خيراً



.. أشواق وأشواق
! عساي يوماً أبلغ ما إليه أشتاق

هناك 19 تعليقًا:

  1. مبرووووووووووك

    ربنا يجعلها في ميزان حسناتك

    يلا أتحفينا بالتدوينات يا جميل .. وتذكرني نيتك

    وعلى فكرة نشيد نسيم الشوق وشريط دعني للمنشد بو خاطر راااااااائع جدا .. أحسنت الإختيار :)

    ردحذف
  2. مبرووووك يا قبوسة :D

    المدونة جميلة فعلا..

    ان شاء الله فى انتظار تدويناتك

    وانا معملتش حاجة خالص :)

    ردحذف
  3. ماشاء الله

    حبيبتي ..ألف مبروك المدونة ..
    إنطلاقة رائعة ..
    ربنا يعينك ويهيء لك من أمرك رشدا
    :)
    ماهيتاب

    ردحذف
  4. :D

    آآآه يا سوسة ..
    عشان كدا كنتي بتسألي على النشيد من كام يوم

    نشيد جميل أوي

    ربنا يحميك

    :)

    ردحذف
  5. الف مبروك يا فندم علي المدونة
    اتوقع انها تبقي جامدة جدا خصوصا ان حضرتك من الناس القوية جدا لغويا ما شاء الله

    ليا كذا تعليق من حيث شكل المدونة ...

    أولا..حضرتك يا اما تزبطي الصورة اللي فوق اعلي المدونةيا اما تشيليها:D

    وانصح حضرتك ان وجدتي صعوبة في تغييرها بتغيير القالب كله او الشكل العام للمدونة عشان الاشكال التانية غالبا بيبقي تغيير الصورة اللي فوق فيها اسهل والله اعلموبتيجي مزبوطة شوية وممكن حضرتك تزبطي مقاسها

    ثانيا....
    بالنسبة للمواقع المفضلة
    حضرتك حاطة موقه كل الطلبة ليه ؟؟

    هو فيه موقع اسمه كل الطلبة ؟؟

    :D:D

    ان شاء الله يعود قريبا وللاسف في مشاكل في خطوات نقل السيرفر بالتالي اضطررنا لاعادتها من جديد وربنا يسهل وان شاء الله بعد عودة الموقع يكون في حل نهائي لمشكلة المبرمج الأذلية ان شاء الله

    يعني خبر ايكسيكلوسيف للمدونة اهو



    بالنسبة بقي للتدوينة الافتتاحية

    هو فعلا اكتر فترة الانسان ممكن يعبر فيها عن نفسه هي فترة الجامعة
    بعدها الواحد هينشغل اللي في شغلخ واللي في بيته وعياله واللي واللي

    انا اصلا مش متخيل الوقت اللي هتخرج فيه ده هستحمل اللحظة دي ازاي
    ومش متخيل اكتر اني خلصت 3 سنين من حياة الجامعة

    فهي فترة ذهبية من جدميع الجوانب
    واسأل الله عز وجل ان يجهل من هذه المدونة طريقة لخدمة الدين
    وأن ينعم علينا جميعا باستنشاق نسيم الشوق

    وبالتوفيق في القادم ان شاء الله

    ردحذف
  6. عزيزتي مها

    الله يبارك فيكي يا جميلة
    وتقبل الله دعائك
    على فكرة النشيد صحيح لأبو خاطر بس مش ده اللي أنا حاطاه
    اتضحك عليا وقالولي ده بتاع أبو خاطر
    بس أنا حطيته لأن صوته أوضح من النشيد الأصلي
    مزور يعني
    :)
    ولو أن الأصل عاجبني أكثر
    ربما ألاقي منه نسخة
    mp3
    وأعرف أحطها

    ******

    كاااااااااااات

    الله يبارك فيكي ويجزيكي الخير

    بجد مساعدتك لي أفادتني جداً

    *********
    بحب الحرية

    مكنتش أعرف إنك ماهيتاب :)
    العتب على النظارة لا مؤاخذة
    شفتي بقى العالم اللي بتخطط في صمت ؟ :D

    **********
    د. شقلبان
    الله يبارك في حضرتك

    بالنسبة لصورة النورس أنا بحبها جداً
    ومكنتش واخدة بالي انها مش في وضع طبيعي
    أنا كنت فاكرة القالب بيطلع الصورة كدة :D
    وأنا أقول يا ربي مالها غريبة كدة ليه
    جزاكم الله خيراً على الملاحظة الدقيقة

    موقع كل الطلبة
    أخيراً عرفت عنه خبر
    هعتبر ده تصريح رسمي من مشرف الموقع وأسيحه
    الناس كلها بتسأل أين ذهب كل الطلبة
    ربنا يرجعه بالسلامة

    عن الخاطرة اللي كانت تاعباني أيام الامتحانات
    للأسف المعني بكلمة الأخت اللي اتكلمت عليها هم الجيل الحالي مش حتى اللي قبله كمان
    وللأسف دي ملاحظتي الشخصية
    وبقينا نشوف نموذج الملتزم الروش - إن جازت لي التسمية -
    هتكلم إن شاء الله عن هذا الموضوع في تدوينة لاحقة

    ردحذف
  7. الف مبروك يا قبس

    رغم إنى مش أعرفك شخصيا

    بس أنتى من الشخصيات اللى بحترمها وبقدرها أووى

    ربنا يوفقك لما يحبه ويرضاه

    فرحت أوى إنك عملتى بلوج

    ربنا يباركلك فيها ياارب

    ويجازيكى خيرااا عن كل كلمة تكتبيها فيها

    ردحذف
  8. السلام عليكم
    وحشتينى جدا د.قبس
    انا كمان صيدلانية..للأسف
    انا شفت مدونتك قدرا..بس حاسه انها ان شاء الله هتبقى مميزه
    انا على فكره كنت من اخوات سنه اولى..وهابقى من اخوات سنه تانيه السنه الجايه
    هاسيبك تخمنى انا مين؟؟
    ربنا يوفقك,,ويجعلها لخدمة الاسلام

    ردحذف
  9. العزيزة رورو
    جزاكِ الله الخير على المرور وعلى كلماتك
    الطيبة
    :)

    *******
    النملة اللي طلعلها لسان :
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    اديني أمارة طيب .. أنا شاكة بس مش متأكدة
    عموماً نورتي بيتك ومطرحك ، وجزاكِ الله خيراً على المرور

    ردحذف
  10. ألف مبرووك يا قبس من نور على المدونة
    بداية جميلة
    وأرجو لك التوفيق في باقي الكتابات
    على فكرة انا معاكي في صيدلة وفي كل الطلبة
    يا ريت تخمني أنا مين

    D:

    ردحذف
  11. مبروك يا دكتورة
    ويارب مدونة حضرتك يكون لها شأن رفيع في عالم المدونات
    وارجو من الله توصيل هدف حضرتك المنشود منها
    نحو مزيد من التقدم والحريه

    ردحذف
  12. نداء خفي
    تقريباً عرفتك
    وجزاكِ الله الخير على المرور

    ****
    د. حمزة
    أهلاً بحضرتك في عزبتي المتواضعة
    وتقبل الله دعاءك

    ردحذف
  13. ألف مبروك على دخولك عالم التدوين

    بداية موفقة

    جعلها الله فى ميزان حسناتك

    واحنا مستنيين الإبداع

    ردحذف
  14. أ. ياسر
    الله يبارك في حضرتك
    وجزاك الله خيراً على مرورك الطيب

    ردحذف
  15. ههههه

    طيب أنا هعرف منين إنتي عرفتيني ولا لأ ؟؟
    D:

    طيب حصل خير

    تبقي تقوليلي لما نتكلم على المسنجر إن شاء الله

    أنا بس كنت عايزة أعرف انا إسلوبي فيه حاجة مميزة ولا لأ

    أصل ساعات بحس إنه من غير معالم

    ردحذف
  16. يااااااه يا قبس

    و اخيرا مساحة فكرية خاصة بك وحدك

    نورتى المدونات يا بنتى

    و لو انها جت متأخرة شوية

    بس انتى عارفانى لما بادخل فى غيبوبة

    :)

    انتظر منك اروع ابداعاتك

    يا ذات القلم المتألق

    تحياتي

    ردحذف
  17. حبيبة قلبي إيمان

    نورتي المدونة ربنا يكرمك :)

    تحياتي القلبية بدوري

    ومفيش تأخير ولا حاجة

    ردحذف
  18. ربنا يكرمك بجد يا مها

    :)

    ردحذف

شرفني بأشواقك